kotaka 1

Afrika kıtasının havacılık merkezi olmayı hedefleyen Kotoka Uluslararası Havalimanı

Gana Cumhuriyeti, Afrika kıtasının batısında yer alan Gine Körfezi’nin kuzeyindedir. Ülke Fildişi Sahili, Togo ve Burkina Faso ile sınır komşusudur. Başkent Akra’da bulunan Kotoka Uluslararası Havalimanı (KIA) Eylül 2018’e kadar 2 terminal ile yılda 5 milyona yakın misafir ağırlama kapasitesine sahipken,. 2016 yılında yapım kararı alınan ve 2018 yılı haziran ayında tamamlanarak eylülde hava trafiğine açılan 3. terminali ile yılda 6,5 milyon yolcu kapasitesine kavuşmuştur.

45.000m²’lik alana kurulu beş kattan oluşan 3. Terminal binası saatte 1.250 yolcu işlem kapasitesine sahip olup 56 check-in noktası, 30 adet pasaport kontrol ünitesi, yaklaşık 28.000m² alanda saatte 3500 çanta taşıma kapasiteli tam otomatik bagaj alanı, 3 business salonu, CIP terminali ve 700 araç kapasiteli açık otopark alanı ile hizmete açılmıştır.

Afrika kıtasının havacılık merkezi olmayı hedefleyen Kotoka Uluslararası Havalimanı’nın tasarım ve inşa işleri, MNG Şirketler Grubu’nun 2 ana müteahhitlik şirketinden biri olan ve hizmetleriyle sektörde adından güvenle ve övgüyle bahsettiren Mapa İnşaat tarafından yapılmıştır. Yılda 6,5 milyon yolcu kapasitesi olması hedeflenen bu havalimanının en modern 3. terminalinin bina güvenliği sistemleri de Ateksis tarafından kurulmuştur.

Ateksis, Kotoka Uluslararası Terminal binasında acil anons ve genel seslendirme, yangın algılama ve ihbar, IP CCTV, kartlı geçiş, itfaiyeci telefonu, merkezi saat ve IPTV olmak üzere toplam 7 sistemde çözüm ortağı olarak çalışmıştır. Sistemlerin standartlar ve yönetmeliklere uygun olarak dizayn edilen projelerinden başlayarak, test, devreye alma ve sistem entegrasyonları ile sonlanan bu süreç, değerli tecrübeler kazanılmasına büyük katkılar sağlamıştır.

Günlük akışı içinde 7/24 aktif bir tesis olan havalimanı için yangın algılama ve ihbar sistemi oldukça önemli ve kritiktir. Bu önem seviyesinde terminal, 2000 üzerinde nokta ile dizayn edilmiştir. Binada bulunan mekanik ekipmanların kontrol ve yönetimi de yine yangın algılama sistemi üzerinden yapılmaktadır. Mimari özellikler ve ortam koşulları değerlendirilerek, ilgili alan için en uygun tip ve özellikte nokta tipi dedektörler ve ışın tipi dedektörler kullanılmıştır. Bosch 5000 serisi modüler yangın panelleri ile proje ihtiyacına göre planlanan 34 döngülü sistem, genişlemeye müsait yapısı ile 3.terminal binası için çalışmaktadır.

Acil anons ve genel seslendirme sistemi seslendirme ürün ailesinin Praesideo serisi ile tasarlanmıştır.   Bina genelinde kullanılan yaklaşık 1600 adet hoparlör EN54-24 standartlarına uygun olarak seçilip, projede mahal ve montaj detayları dikkate alınarak planlanmıştır. Acil anons zone’ları A-B yapıda dizayn edilerek hatta kopma ya da arıza olması durumunda oluşabilecek bölgesel ses kaybının önüne geçilmiştir. Sistem merkezi tarafında sadece amplifikatör düzeyinde değil sistem merkezinde bulunan network kontrol ünitesi de yedekli bir yapıda çalışacak şekilde tasarlanmıştır. Böylelikle sistem merkez ekipmanlarında oluşabilecek arıza durumunda sistemin sorunsuz şekilde çalışmaya devam etmesi sağlanmıştır. Bunlarla birlikte yoğunluğun sürekli değiştiği check-in alanlarında planlanan gürültü mikrofonları sayesinde ortamın ses yoğunluğuna göre güç amplifikatörleri üzerinden ses kalibrasyonu yapılarak, ilgili ses hatlarında anonsların ses düzeylerinin ayarlanması sağlanmıştır.

Terminal-2 binasında mevcutta kurulu olan Praesideo sistemiyle Cobranet üzerinden haberleştirilerek harita destekli yazılım vasıtasıyla her iki terminal binasına da anons yapılması sağlanmaktadır.

Sistemin acil anonslar için kullanılması ile birlikte, Ateksis tarafından proje özelinde hazırlanan Text To Speech yazılımı ile havalimanı bilgi anonsları da aynı altyapı ile sağlanmaktadır. Uçuş bilgi görüntüleme sistemi (FIDS) ile entegre olarak çalışarak bilgi ekranları ve anonsların senkronize olması sağlanmaktadır. Yazılım, otomatik anonslar ve manuel anonslar olarak iki bölümden oluşmaktadır.

Tüm uçuş bilgilerinin toplandığı havalimanı veri havuzundan bir Windows eklentisi ile veriler alınıp anlık ve güncel olarak yazılıma aktarılmaktadır. Kalkış, iniş zamanları, erteleme, iptal gibi tüm genel uçuş bilgilerini yazılı olarak sunucudan alıp sesli anonsa dönüştüren bu yazılım tüm bu işlemi anlık olarak yapmaktadır.

80’in üzerinde kayıtlı hazır anons ise manuel anonslar bölümünde kullanılmaktadır. Yazılım, genel havalimanı için kullanılan bu anonsları, isteğe bağlı anlık olarak yayınlamaktadır. Ayrıca metin olarak yazılan bir anons, istenildiği zaman anlık olarak yayınlanabilmektedir.

Terminal binasında kullanılan Bosch marka IP66 ve IK10 özellikte seçilen kameralar ile bina girişleri, yolcu dolaşım alanları, teknik mahaller ve bagaj kontrol noktaları izlenerek bina güvenliğinin en üst düzeyde tutulması hedeflenmiştir.  Bina girişleri, pasaport kontrol gibi kritik noktalar ve bagaj yönetim sistem alanlarında akıllı video analiz (IVA) yapabilen kameralar tercih edilerek kişi ve bagajların kontrol ve takipleri yazılım desteği ile yapılabilmektedir. İnsan dikkati ve odaklanma süreleri de düşünülerek böyle kritik bir alanda tüm bu analizlerin otomatik olarak yapılması ve gerekli durumlarda güvenlik operatörünü uyaran ekranlar oluşturulması hata ve yanılma payını azaltmaktadır. Havalimanı kritik alanlarına konumlandırılan 40 adetten fazla kameraya tanımlanan “eşkal tanıma” yazılımı aracılığıyla VMS (Video Yönetim Sistemi) üzerinde oluşturulacak sanal eşkaller ya da sisteme yüklenecek gerçek fotoğraflar vasıtasıyla tüm CCTV veri tabanı içinde arama yapma imkanı tanımaktadır. Bu sayede şüpheli kişinin hangi saatlerde hangi lokasyonlarda bulunduğu takip edilerek bu rotaya bağlı bir sanal harita oluşturulmaktadır. Bu veriler ile olası şüphelinin o an nerede olduğu veya hangi güzergahta olabileceği kolaylıkla bulunmaktadır. Yine bu yazılım sayesinde kayıp çocuk vakalarında da takip ve kontrol kolaylığı sağlanmaktadır. 1. kayıt noktasında oluşabilecek herhangi bir doğal felaket, sabotaj veya saldırıya karşı ikinci bir kayıt merkezi oluşturularak kayıtların yedekli olarak tutulması sağlanmıştır.

Kritik geçiş kapılarının kontrol altında tutulması ve yetkisiz girişlerin önüne geçilmesi için de tüm bina genelinde kartlı geçiş sistemi planlanmıştır. Proje ihtiyaçları doğrultusunda kart okuyucular ve parmak izi okuyucular ile giriş çıkış bilgileri kontrol ve denetim altında tutulmaktadır. Havalimanı üst yönetiminin ve sadece üst düzey yetkililerin giriş izni bulunan kritik bölgelere parmak izi okuyucularla yetkili girişleri sağlanmaktadır. Kartlı geçiş sistemine ait yazılımda olası bir arıza durumunda herhangi bir veri kaybı olmaması adına diğer tüm sistemlerde olduğu gibi yedekli bir yapıda dizayn edilmiştir. Terminal binasına ait tüm kat planları kartlı geçiş grafik ekran yazılımına aktarılmıştır. Böylelikle herhangi bir lokasyonda olabilecek yetkisiz girişler kullanıcı ekranına alarm olarak düşerek kullanıcıya anında müdahale imkanı tanımaktadır. CCTV ile kartlı geçiş sistemlerine ait entegrasyon sayesinde ise bu noktalarda oluşan izinsiz girişlerin ilgili noktadaki kamera görüntüleri kullanıcı ekranına otomatik olarak açılır.

Terminal binasında yaşanabilecek herhangi bir olumsuz durumda tüm bu sistemlerin birbiri ile haberleşerek entegre çalışması sağlanmıştır. Tahliye gerektiren bir durumda acil anons sistemi tetiklenerek ilgili bölgelere tahliye anonsu başlatacak, yangın algılama sistemi üzerinden yönetilen mekanik ekipmanlar durum senaryosuna göre çalışmaya başlayacak ya da duracak, bölge kameraları izleme ekranlarında aktif olacak ve gerekli akış güzergahında yer alan kapıların kontrollü olarak serbest bırakılması sağlanacaktır. Bu entegrasyon Bosch’un BIS (Building Integration System) yazılımı ile yapılarak, bu yazılım aracılığıyla tüm havalimanına ait haritalar grafik ekran yazılımına aktarılmıştır. Bu sayede herhangi bir noktada oluşabilecek her türlü alarm, güvenlik ve işletme ekipleri tarafından kolaylıkla görülecek ve müdahale süresi minimuma inecektir.

Projeye dahil oluşumuz ile birlikte geçen yaklaşık 1 yıllık süreçte tanıdığımız yeni bir kültür, edindiğimiz kişisel ve mesleki tecrübeler ve birlikte çalışma fırsatı bulduğumuz tüm değerli meslektaşlarımız ile yeni ve başarılı projeler hedeflemeye devam ediyoruz.

Share