tjk tv

Ateksis, TJK TV stüdyo kurulumlarını başarı ile gerçekleştirdi

Kasım 2015’te ihalesi yapılan ve Ateksis’in kazandığı Türkiye Jokey Kulübü bünyesinde bulunan TJK TV projesi başarı ile tamamlanarak Nisan ayı itibariyle HD olarak yayın hayatına başlamıştır. Türkiye’de Sony HDC-4300 4K/HD kameranın ilk kez kullanıldığı bu projede; 14 kameralı bir reji, bir program stüdyosu, rejisi ve bir ana kumanda bulunmaktadır.

TJK İstanbul hipodromu içerisinde bulunan TV sisteminde; 13 adet Sony HSC-300 HD Stüdyo kameralarının yanısıra, bir adet Sony HDC-4300 4K/HD kullanılmıştır. Tüm Sony HSC-300 kameralarda Canon Broadcast serisi HJ model lensler, HDC- 4300 4K kamera ise Canon Digisuper 76xs Box Tipi Lens kullanılmıştır. Bu proje ile TJK TV, Türkiye’de Sony HDC-4300 4K/HD Kameranın kullanıldığı ilk proje olmuştur. Bu projede kullanılan diğer ürün ve çözümleri şu şekilde sıralayabiliriz. Projede; Sony MVS-6530 3ME model Resim Masası kullanılmış olup, rejilerdeki her kaynak Sony LMD serisi monitörlerle görüntülenmiş, Kamera Kontrollerde de Sony BVM serisi Referans monitörleri kullanılmıştır. Sistemde, Router, Multiviewer ve tüm Sistem bağlantı ekipmanları (Glue) Grass Valley markalı ürünlerle sağlanmıştır. Sistemde bulunan 6 kanal Playout sistemi daha önce T.J.K. TV’nin Ankara lokasyonunda kullanılmış olan Grass Valley K2 Dyno’lar ile sağlanmıştır. Sistemdeki Kamera destek ekipmanlarında 33 kg kapasiteli Vinten markalı ürünler tercih edilmiş olup, stüdyo içerisinde daha zengin çekimler yapmak üzere bir adet 9.1 metre uzunluğunda Jimmy Jib Super Plus Kit Camera Crane kullanılmıştır. Sistemdeki ses ekipmanları içerisinde Ses masalarında Allen & Heath dijital ses masaları tercih edilmiş olup, dahili haberleşmeyi sağlayacak olan interkom sisteminde Clear Com markası ile kurulum yapılmıştır. Sistemdeki Test ve ölçüm ekipmanlarında Tektronix markalı ürünler tercih edilmiştir. Sistem içerisinde TJK TV’nin hipodrom içerisinde harici olarak kullanılmak üzere bir adet Vislink marka Telsiz kamera sistemi sağlanmış olup, bu ürün ile hipodrom içerisinde yapılacak harici çekimler için geniş bir çalışma alanı ile esneklik kazandırılmıştır.

Esneklik ve kontrolü bir arada sunan yüksek performanslı platform

Görüntü kalitesinden ödün vermeyen HDC-4300 hem HD altyapıları ve aksesuarlarına hem de dünyanın en gelişmiş 4K canlı prodüksiyon iş akışlarına sorun­suz bir şekilde entegre oluyor. İsteğe bağlı yazılım yükseltmeleri ile standart HD çıkışlarına muh­teşem 4K 2 ve HD 8x süper ağır çekim ve 4K görüntü yakalama özelliklerini eklemeyi sağlıyor. Kullanıcıların ihtiyaç duyduğu tüm esneklik ve kontrolü tek bir yüksek performanslı platformda sunuyor.

Ateksis Proje Koordinatörle­rinden Mutlu Kütük, projenin oldukça özel bir proje olduğunu vurgulayarak, kısa sürede eksik­siz gerçekleşmiş bu başarılı proje ile gurur duyulan projelere bir yenisinin daha eklendiğini belirtti.

Sony Profesyonel Ürün Gamı Satış Yöneticisi Koray Köymen konuyla ilgili görüşlerini “TJK TV’nin yayınlarını Sony’nin üstün teknolojisi ile ekranlara ulaştırma­yı tercih etmesinden büyük mutlu­luk duyuyoruz. Oldukça çekişmeli geçmesine rağmen elinden geleni yaparak ihaleyi kazanmayı başa­ran çözüm ortağımız Ateksis’e çok teşekkür etmek isterim.” şeklinde konuştu. TJK TV Genel Müdürü Erkal Filiz ile TJK TV ve projenin detayla­rından bahsettiğimiz bir söyleşi gerçekleştirdik.

Uzun yıllardır özel kanal­lardaki üst düzey yönetici­liklerinizden sizi tanıyoruz, bize kısaca yeni göre­vinizden ve kendinizden bahseder misiniz?

1985 TRT’ de başlayan meslek hayatım kesintisiz olarak bu­günlere kadar ulaştı. Geçmişe baktığımda, ilk özel televizyonun MAGİC BOX (STAR) ilk günlerin­den itibaren başlayarak ilk özel Radyo olan SÜPER FM, METRO FM’ i kurduğumuz dönemde sektörün bu kadar büyüyeceğini ve dinamizminin her geçen gün bu kadar artacağını düşünmemiştim. Sonrasında ATV’ nin kuruluş ve yaygınlaşma aşamasının içinde olduğumda, sektörün geleceği iyiden iyiye şekillenmeye başladı. Bugün yayında olmayan kanallarla birlikte oldukça fazla sayıda TV ve RADYO yayın hayatına başladı.

1994 yılında, bugün olduğu gibi o günlerde de sektörün en önde gelen televizyonlarından birisi olan SHOW TV’ den gelen teklifle, gurup şirketlerinden olan CINE 5 (ilk şifreli kanal), SHOW RADYO, RADYO 5, RADYO VİVA, RADYO NOSTALJİ’nin de içinde bulunduğu oldukça kapsamlı bir yayıncılığın içinde bulundum.

16 yıl süren SHOW TV döne­mi içinde Çukurova gurubuna katılmamız ve akabinde Çukurova gurubunun DİGİTÜRK platformunu kurmasıyla birlikte bu kez çok daha büyük bir Medya Gurubunun çalışmaları içerisinde yer almış oldum.

Bir yandan da bilgi ve birikimlerimi paylaşmak, sektöre kalifiye ele­man yetiştirmek adına TÜRVAK’ ta başlayan ve halen Işık Üniversi­tesi’ nde Öğretim Görevlisi olarak devam eden Eğitimcilik başlangı­cım da bu döneme rastlar. 2010 yılında gurubun Medya Altyapısı (Stüdyolar, yönetim ofisleri vs) ihtiyaçlarının en yüksek seviyesin­deydi ve şirketlerin her biri farklı yerlerdeydi. SHOWTV, SHOW­TÜRK, SHOWMAX, LİGTV, LİGTV2, LİGTV3, TÜRKMAX, ALEM FM, LİG RADYO kanallarını bir araya getirmek istedik.

Ortak altyapı kullanımı sayesinde, eşine az rastlanır bir sinerjinin yaratılacağı Ayazağa Tesislerinin oluşturulması kararıyla sektörün en kapsamlı projesinde etkin görevler alma şansını yakaladım. Şans diyorum çünkü, sıfırdan başlayıp bir kerede bu derece büyük projelerin yapılmasına pek rastlanmadığını biliyoruz.

Bu proje ile birlikte güncel ihtiyaç­lar gereği, gurup şirketlerinden olan LİGTV’ de görev yapmaya başladım. Futbol başta olmak üzere yurt içinde 5000’ den fazla spor etkinliğinin prodüksiyonunu gerçekleştirdiğimiz yoğun döne­min ardından da 2015 yazında LİGTV’ den ayrıldım.

31 yıllık meslek hayatımın tatlı yorgunluğunu atmak üzere oldu­ğum günlerde TJK TV’ nin projeleri doğrultusunda birlikte çalışma ortamı oluştu ve ilk günden itiba­ren alt yapı, içerik, teknik ve idari konularda bir yapılanma içerisin­deyiz.

TJK TV şu an üst düzey yayıncılık standartları­nı yakalamış bir kurum haline geldi. Bizlere TJK TV’nin dünü ve bugünü hakkında bilgi verebilir misiniz? Veliefendi Hipod­romunun teknik altyapısı ve belirtmek istediğiniz özellikleri nelerdir?

Öncelikle TJK TV’ nin AT yarışlarını yayınlamaya 1976 yılında, üstelik “renkli” olarak başladığını belirt­meliyim. Yani TRT’ nin siyah-beyaz olduğu ve sadece birkaç büyük şehirde izlendiği yıllardan bahse­diyoruz. 1968 yılında TRT’ nin ilk TV yayını yaptığı tarihi düşünürsek, aslında yayıncılığı ne kadar yakın­dan takip ettiğini görebiliriz. Bunu özellikle söylüyorum çünkü bu tarih, ilk özel televizyondan da 14 yıl öncesini işaret ediyor. Aradan geçen sürede hipodrom sayısı­nın artmasına paralel olarak reji sayısı da artmış, bugün itibarıyla 9 hipodromun 6’ sında sabit reji kurulu vaziyettedir.

TJK TV’ nin başlangıçtan itibaren hedefi, düzenlenen At Yarışlarının canlı olarak yayınlanması olduğun­dan, kendisine ait bir yayın organı oluşturmayı tercih etmemiş. Bu­nun yerine At yarışı yayınlarının sürekliliği 1992 yılından itibaren TELEON, SHOW TV, TRT, KANAL 6, TRT 4, SKYTÜRK, CINE 5 ka­nallarında dönemsel anlaşmalarla sağlandıktan sonra, halen sürmek­te olan işbirliği ile 2004 yılından itibaren DİGİTÜRK’ te TJK TV’ de, 2006 yılından itibaren de Doğan Medya şirketlerinden TAY TV’ de yayınlanmaktadır.

Bugünlere gelecek olursak ; TJK TV, Türkiye Jokey Kulübü’ nün sorumlulukları, misyonu ve vizyonu doğrultusunda yayınlar yapmak ve prodüksiyonlar üretmek durumun Yayın politikası, sadece at yarışları yayınlamaktan ibaret değil, aynı zamanda Türkiye’ de at yetiştiriciliği ve at ırkının ıslahına yönelik programlar hazırlamakta sorumluklarımızın içinde yer alıyor.

Bu itibarla kanalımızın prototipini amacına uygun olarak yeniden düzenledik. Program planlarımızı buna göre oluşturuyoruz. Tabii bunları yapabilmek için de alt yapımızın geliştirilmesi gerekiyor­du. Birkaç ay önce başlattığımız yatırım projesiyle öncelikle, kanal kimliğine el attık. Tüm hipodrom­lardaki yarışların grafik görsellerini standart hale getirdik ve çağdaş bir görünüme kavuşturduk. At yarışlarının kendine özgü istatis­tiksel detaylarını en ince ayrıntı­sına kadar en hızlı ve en anlaşılır şekilde ekrana gelmesini sağladık. Diğer taraftan, Veliefendi Hipodro­mu içerisinde bulunan televizyonu­muzda hedeflediğimiz programları yapabilmek için yeni bir stüdyo oluşturduk. Yarış pistlerinde, stüdyoda ve Veliefendi Hipodro­mu içerisinde farklı etkinliklerde kullanmak üzere 14 kameralı yeni bir HD reji, ana kumanda odası ve 2. Bir reji oluşturduk. Alt yapı olu­şumlarına paralel olarak tabii ki insan faktörünü de göz ardı etme­mek gerekiyor. Mevcut çalışanları­mızın hizmet içi eğitimlerinin yanı sıra, gerekli takviyelerle ekibin de güçlenmesini sağlıyoruz.

Ayrıca, program ve format çeşitlili­ği için de kapsamlı çalışmalar sür­dürüyoruz. Ata, atçılığa, yarışlara dair dizi film, çizgi film, belgesel kuşakları oluşturduk. Ekran yüz­lerimizin gelişimine katkı sağla­yacak eğitim programları hazırlı­yoruz, sektörel anlamda habere yönelik çalışmaları artırıyoruz.

Veliefendi dışında Anka­ra, İzmir, İzmit (Kartepe), Bursa, Adana, Şanlıurfa ve Diyarbakır da işlettiği­niz hipodromlar ve yaz kış sürekli devam eden çok ciddi bir yarış organizas­yonu yayını gerçekleştiri­yorsunuz Ankara yı mo­dernizasyonunu yaptığınızı biliyoruz diğer lokasyonlar için gelecekte ne gibi planlarınız var?

Sizin de belirttiğiniz gibi TJK TV’ de, yoğun bir canlı yayın trafiği ya­şanıyor. Öyle ki ; her gün 2 ilden en az 4’ er saatlik canlı yayınlar yapıyoruz. Bu prodüksiyonların ta­mamını kendi ekiplerimiz tarafın­dan gerçekleştiriyoruz. Öncesinde de söylediğim gibi, 9 hipodromun 6’ sında sabit reji kurulu vaziyet­te. Bunlardan İstanbul ve Ankara HD olarak yayın yaparken sabit reji olmayanlar için HD Canlı yayın araçları kiralıyoruz. Bu sayede HD canlı yayın oranını yükseltmiş oluyoruz. HD olmayan rejilerimi­zin yerine HD sistemler kurmak için yatırım planlarımızı yapıyoruz. Hedefimiz İzmir, Adana, Bursa ve Şanlıurfa hipodromlarının rejilerini de yenilemek. Ancak tamamını yenilemek yüksek bir bütçe gerek­tireceğinden, uzun vadeli bir plan yapmak durumunda olduğumuzu söyleyebilirim. Ayrıca, dışa bağımlılığı azaltmak için bir canlı ayın aracı yapma projesi de geliştirmek istiyoruz. Bu düşünceyi geliştirebilmek için yarış takviminin elverişli olması gerekiyor. Bu nu da 2017 yılı yarış takvimi belli olduğunda gündemimize alabileceğimizi düşünüyorum.

TJK TV proje sürecinde iken teknik olarak bulun­masını istediğiniz özellik­ler nelerdi? Bunlara çö­züm sağlanabildi mi?

Her proje kendi özelinde, farklı özellikler ve gereklilikler barındırır. Proje başlangıcında önceliklerinizi ve gereksinimlerinizi orta nok­taya koyduğunuzda, çevresine oluşturacağınız ihtiyaç halkaları projenin kapsamını ortaya çıkarır. At yarışı çekimi ve canlı yayını da bu anlamda kendisine özgü detaylar barındırıyor. Belki biraz teknik söylemler olacak ama birkaç örnek vereyim. Bir futbol maçında kullandığınız kamera ve tercih ettiğiniz lensler, futbol stadı ölçeğinde maksimum 150 metrelik bir mesafede çalışırken, at yarışlarında bu mesafe 1000 metrenin üzerine çıkabiliyor. Yine bir futbol maçında oyuncular 15-20 metrelik kısa mesafelerde 30-35 km/h sürat yaparken, en hızlı obje olan “top” 120 km/h lik hıza ulaşabiliyor. Ancak bu obje hareketleri çok kısa süreli ve aynı kadraj içerisinde gerçekleşi­yor. At yarışlarında ise bu hızlar yarış başından sonuna kadar 60 km/h civarında gerçekleşiyor. Öyle ki, sıralamayı belirlemek için kullanılan foto finish noktasında saniyede 1500 kare çekebilen ka­meralar kullanılmak zorunda. Zira sonuçlar santimetrelik farklarla belirlenebiliyor.

Diğer taraftan, kamera pozisyon­larıyla sistem odası arasındaki mesafeler birçok etkinlikte nomi­nal mesafelerde iken hipodrom­larda bu mesafeler 1500 metreye kadar çıkabiliyor. Sinyal kalitesini ve transmissionu direkt olarak etkileyen bu durum kullanacağınız kabloyu ve alt yapısını belirliyor. Keza, yarışlar açık alanda yapıl­mak zorunda olduğundan, gece yarışlarında ışık altında yapılan çekimlerde ışığın homojen da­ğılımı güçlükleri, kar, yağmur vb. olumsuz doğal şartları da dik­kate almak gerekiyor. Bunlar ve benzeri olan at yarışlarının fiziksel ortamına ilişkin detaylar, kablo cinslerinden tutun da tripot, lens, stabiliser tercihlerinize kadar bir­çok unsuru içinde barındırıyor.

Veliefendi de hayata geçirdiğimiz proje bu kapsamda amacına ula­şan sonuçlar vermiş, hedeflenen kalite ve iş akışları gerektiği gibi sağlanabilmektedir.

Çok özel ve kapsamlı olan bu projeden ve Ateksis ile işbirliğinizden bahseder misiniz?

Yukarıda detaylarını verdiğim konuların her biri defalarca süz­geçten geçirilerek projeyi oluştur maya başladık. Herhangi bir ürün, marka, distribütör veya entegra­tör firma tercihimiz olmaksızın gereksinimlerimizi karşılayacak spesifikasyonları son derece açık ve anlaşılır şekilde ortaya koyan bir “teknik şartname” ile satın alma süreçlerini, şekil ve şartla­rını belirleyen bir idari şartname hazırladık. Tüm sektörün ulaşabi­leceği şeffaflıkla yayınladık.

Sektörden birçok firma ihale dave­timize icabet ederek sürece dahil oldu ve tüm teknik, idari ve mali şartları yerine getiren firmaların katıldığı ihale, Ateksis’ in uygunlu­ğu ile sonuçlandı. Yıl sonu olması itibarıyla takvim sıkışık olmasına rağmen, zamanında teslimat, he­deflenen süreler içinde kurulum, satış sonrası hizmetler anlamında her hangi bir problem yaşanma­dan sistemin devreye alınmasına kadar olan süreci birlikte yönettik.

Çözüm ortaklığı anlayışı ile yürü­tülen bu süreçte, gerek Ateksis, gerekse kurumumuzun uzmanları fedakarlık düzeyinde bir çalışma yürüttüler. Buradan projenin en kritik aşaması olan kurulumda emeği geçen konusunda uzman tüm teknik ekibe, Mutlu KÜTÜK (Ateksis) ve Nizamettin KORKMAZ (TJK TV) nezdinde teşekkür ediyo­rum. Her birinin ellerine sağlık.

Kullanılan ürünlerden memnuniyetiniz ne du­rumda? TJK bünyesinde ilk kez Sony ürünleri kullanmaya başladınız bununla ilgili neler söylemek istersiniz?

Kurduğumuz sistem henüz çok yeni. Sistemde kullandığımız ekipmanların teknik spesifikas­yonları önceden incelediğimizde yorumlarımız ne ise, çalışırken de aynen gerçekleştiğini görüyo­ruz. Mevcut haliyle ihtiyaçlarımızı karşılayacak düzeyde beklentile­rimiz dahilinde kullanılabiliyorlar.

Özellikle sinyal manevra esnekli­ğini ön planda tuttuğumuz plana uygun olarak kurgulanan sistem yapısında yapısal kablolama başta olmak üzere diğer tüm elektromekanik detayların da son derece özenli olarak yapıldığını düşünüyorum.

Belirttiğiniz gibi proje kapsamın­da, TJK TV’ de ilk kez kullanılan marka ve modeller var. Bunlar­dan birisi de SONY kameralar, resim masası, monitörler. Teknik şartnamemize uygun olarak teklif edilen ve sonrasında satın alın­ması gerçekleşerek kullanmaya başladığımız kameraların ve diğer ürünlerin performansından şu an itibarıyla memnuniyetimizi belirtmeliyim. Görev yaptığım diğer kuruluşlarda da uzun yıllar boyunca kullandığımız SONY ürünleri umarım TJK TV de de uzun yıllar güvenle kullanılabilir. İlerleyen zamanlarda yapmayı planladığımız yatırımlarda da SONY firmasının bu projedeki gibi bütçesel anlamda pozitif yaklaşımlar içerisinde olacağına inanıyorum.

Son olarak eklemek istedikleriniz var mı?

Bu proje, zamanlaması, verimlili­ği, etkinliği ve sonuçları itibarıyla oldukça önemli bir proje idi. TJK TV için geleceğe yönelik olarak hazırladığımız orta ve uzun vadeli planların temelini oluşturacak en önemli yapı taşlarının başında ge­liyor olması, yüklediğimiz önemi bir kat daha artırıyordu.

Bu itibarla projeyle ilgili yazılan ilk hece, çizilen ilk çizgi, söylenen ilk sözden itibaren projenin gerçek­leşmesinde emeği geçen başta Satın Alma Departmanımız olmak üzere her iki tarafın İdari, mali ve teknik tüm departmanlarına teşekkür etmek istiyorum.

Share